Wycena znaku towarowego - porady

Dowiedz się najważniejszych informacji na temat wyceny znaku towarowego.
Wycena znaku towarowego

Znakiem towarowym określane jest każdy emblemat przedstawiony w sposób graficzny umożliwiający rozróżnienie towarów jednej firmy od innej. Prawie każde przedsiębiorstwo posiada swój znak towarowy, który może być przedstawiony za pomocą rysunku, formy przestrzennej, kompozycji, a nawet melodii i sygnału dźwiękowego.

Kto powinien wykonać wycenę znaku towarowego?

Wycena znaku towarowego jest ważnym elementem majątku firmy, zastrzeżony znak towarowy może być jednym z głównych aktywów, który jest więcej wart niż pozostałe środki trwałe. Wycena znaku towarowego jest niezbędna, kiedy zachodzi potrzeba sporządzenia sprawozdania finansowego, ale również przy:

  • podziale majątku,
  • fuzjach i przejęciach firm,
  • zmianie sposobu prowadzenia biznesu na franczyzowy,
  • podjęciu decyzji o obrocie znakiem towarowym,
  • zabezpieczenia kredytu albo pożyczki.

Ile może kosztować wycena znaku towarowego

Opata za rejestrację znaku towarowego wnoszona jest w dwóch turach, w pierwszej opłata wynosi 400 zł za jedną klasę, każda następna klasa to koszt 120 zł,  w drugie turze opłata na 10 lat za ochronę znaku towarowego wynosi 400 zł, opublikowanie informacji o zastrzeżeniu znaku wynosi 90 zł.

Jakie są metody wyceny znaku towarowego?

Najczęściej stosowane są dwie metody wyceny znaku towarowego:

1. Metoda marketingowa, w której są brane pod uwagę przychody osiągane z posiadanego znaku towarowego, które są sprawdzane pod kątem korelacji klienta z marką.
2. Metoda finansowa polega na porównaniu dwóch sytuacji, jedna z nich polega na stosowaniu znaku marki, natomiast druga je wyłącza, w ten sposób szacowana jest nadwyżka zysków przedsiębiorstwa wskutek stosowania znaku towarowego. W metodzie finansowej wyodrębnia się jeszcze:

  • metodę kosztową, która określa wszystkie przewidywane wydatki poniesione w celu osiągnięcia korzyści przez znak towarowy,
  • metodę dochodową, w której wycena oparta jest na opłatach licencyjnych oraz na kalkulacji, ile firma, która nie ma znaku towarowego, mogłaby zapłacić za jego używanie,
  • metodę rynkową polegającą na porównaniu kosztów znaku towarowego uzyskanego w przeszłości i obecnie występującego w obrocie.
Korzyści z posiadania wirtualnego biura dla swojej firmy

Czym jest wirtualne biuro? Dlaczego warto z niego skorzystać?

Wirtualne biuro jest nowoczesnym rozwiązaniem, które pozwala firmom oraz startupom przenieść część lub całość

20-12-2022 - Kazimierz Sikorski
Doskonałość operacyjna ekspertyzy

Jak zoptymalizować procesy biznesowe za pomocą ekspertyz?

Optymalizacja procesów biznesowych może przynieść wiele korzyści firmom, od zmniejszenia kosztów i poprawy jak

13-12-2022 - Kazimierz Sikorski
Porady biznesowe dla początkującego przedsiębiorcy

Porady biznesowe dla początkującego przedsiębiorcy. Lista

Nie da się ukryć, że w dzisiejszym świecie praktycznie każdemu z nas zależy na tym, by zyskać stabilność or

26-09-2022 - Kazimierz Sikorski
Czym dokładnie jest wartościowanie stanowisk?

Jak ocenić umiejętności zawodowe i określić wynagrodzenie?

Każda firma i każde przedsiębiorstwo doskonale wiedzą, jak ważna jest odpowiednia hierarchia. Nie oszukujmy

22-09-2022 - Kazimierz Sikorski
Doradztwo ubezpieczeniowe

Doradztwo ubezpieczeniowe - najważniejsze informacje

Każdy z nas z pewnością od zawsze zainteresowany jest tematem ubezpieczeń. Nie da się ukryć, że zakup odpow

14-09-2022 - Kazimierz Sikorski