Building teams in dynamically developing companies
Zarządzanie zasobami ludzkimi

Gamifikacja w biznesie – jak zwiększyć zaangażowanie pracowników i klientów

Gamifikacja w biznesie to zastosowanie rozwiązań zaczerpniętych ze świata gier do budowy zaangażowania oraz motywacji pracowników i klientów celem skutecznego zarządzania i stymulowania rozwoju firmy. Dzięki mechanizmom takim, jak tablice wyników, odznaki czy wyzwania pracownicy mogą śledzić postępy oraz zdobywać nagrody za wyjątkowe osiągnięcia i celebrować sukcesy. Gamifikacja nie może jednak zastąpić innych rozwiązań. Powinna wzbogacić system motywacji, czyniąc go skuteczniejszym.

Obecnie w codziennym funkcjonowaniu firmy gamifikacja może służyć jako narzędzie motywacyjne, pomagające pracownikom w osiągnięciu określonych celów oraz promujące zdrową konkurencję i współpracę między zespołami. Takie innowacyjne narzędzia wspierają zaangażowanie pracowników w sprawy firmy. Dzięki nim wzrasta motywacja klientów do wybierania jej produktów w zwykle bogatym asortymencie dostępnym na rynku.

Gamifikacja w biznesie

W ostatnich latach nastąpił dynamiczny rozkwit gamifikacji, która znajduje nowe zastosowania. Metoda jest wykorzystywana m.in. w reklamie i sprzedaży produktów, rekrutacji i motywowaniu pracowników, realizacji kampanii społecznych, edukacji czy działaniach typu lifestyle, czyli zachęcających do zdrowego odżywiania czy uprawiania sportu.

Gamifikacja znajduje szerokie zastosowanie w sprzedaży i promocji. Coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie elementów z gier komputerowych do aplikacji czy na strony internetowe. Może być stosowana w aplikacjach społecznościowych jako narzędzie do budowy społeczności, a następnie jej aktywizacji oraz motywacji. Do tego celu wykorzystywane są m.in. punktacja, tabele liderów, wirtualne nagrody oraz realne bonusy.

Metod wykorzystuje mechanizmy psychologiczne, które wywołują u ludzi uczucie zadowolenia, dumy, satysfakcji i inne silne emocje, co zachęca do kontynuowania działań i większego zaangażowania. Bywa motywatorem przy zbieraniu różnych danych i pomysłów. Np. w zamian za jak najszybszą odpowiedź na proste pytanie klient może wygrać atrakcyjną nagrodę, ale jednocześnie z odpowiedzią musi podać swoje dane teleadresowe.

Grywalizacja w marketingu

Coraz częściej w literaturze przedmiotu spotkać można polski odpowiednik językowy gamifikacji. To grywalizacja, czyli zastosowanie elementów rywalizacji w celu zmotywowania ludzi do osiągnięcia określonych celów. Grywalizacja koncentruje się na konkurencji i zdobywaniu nagród. Grywalizacja w marketingu jest skutecznym narzędziem mającym na celu budowanie lojalności klienta.

Programy lojalnościowe zachęcają do zbierania punktów za dokonywane zakupy, wypełnianie ankiet czy udostępnianie linków. Punkty można później wymienić na nagrody lub rabaty. Wprowadzenie grywalizacji jako dodatkowego komponentu do programu lojalnościowego dostarcza uczestnikom wielu pozytywnych emocji. Zastosowanie elementów z gier komputerowych zwiększa satysfakcję odbiorcy z zakupów.

Ważne jest, aby wprowadzić systemy nagród i ściśle określić zasady ich zdobywania. Kryteria mogą być różne w zależności od pomysłowości organizatora. Zastosowanie systemu codziennego nagradzania prowokuje u użytkownika wzrost kontaktów z akcją organizatora.

Nagrody mogą być przyznawane za dokonywanie zakupów na określoną kwotę lub za wystawienie opinii na temat danego produktu czy za odwiedziny na stronie internetowej. Jak widać, możliwości jest wiele, dzięki czemu można łatwo wpływać na wzrost aktywności konsumenta.

Strategie gamifikacyjne

Metody gamifikacji mogą być wykorzystywane do budowy strategii zwiększania sprzedaży w sklepach internetowych, gdzie liczy się czas. Gamifikacja ułatwia proces składania zamówienia. Klient kupujący konkretny produkt musi podać różne informacje, a wykorzystanie paska postępu pomaga mu zorientować się, na jakim etapie zamówienia się znajduje. Eksperci od marketingu badający wpływ technologii na rozwój gamifikacji potwierdzają, że to dobry sposób na zatrzymanie na stronie niecierpliwych klientów.

Metoda jest skutecznym instrumentem budowy społeczności skupionej wokół marki.

W tym celu dobrze sprawdzają się wirtualne nagrody i bonusy oraz tabele pokazujące osiągnięcia innych graczy. W tworzeniu publicznego wizerunku firmy emocje mają większe znaczenie niż twarde liczby czy statystyka. Zaangażowanie użytkownika to dobry sposób na pozyskanie przyszłego klienta.

Case studies gamifikacji

Jednym z przykładów skutecznej gamifikacji jest akcja sieci drogerii, która wdrożyła do swojego programu lojalnościowego grywalizację pod chwytliwą nazwą. Przyjęto, że uczestnik może zdobyć punkty z tytułu udziału w zadaniach, misjach i wyzwaniach. Liczba punktów malała wraz ze wzrostem błędów, które gracz popełniał podczas rywalizacji.

Uczestnik mógł również przystąpić do wyzwania kreatywnego, który polegał na dodaniu zdjęcia lub opisu według określonych kryteriów. Każdy użytkownik korzystał z dostępu do zakładki „Nagrody”, w której znajdował się katalog nagród, przepisy dotyczące ich przyznawania oraz wymaganą liczbę punktów, aby móc je odebrać.

Innym przykładem gamifikacji może być akcja jednego z największych banków komercyjnych w Polsce skierowana do swoich pracowników. Celem projektu było podwyższenie standardu obsługi klienta i odświeżenie wiedzy na temat oferowanych produktów. W tym przypadku skorzystano z gry przygodowej, której uczestnicy szukali największy w historii diament.

Natomiast popularna aplikacja na urządzenia mobilne rejestrowała aktywności fizyczne, takie jak bieganie, chodzenie czy jazda na rowerze. Po każdym ćwiczeniu użytkownik otrzymywał wgląd do jego efektów oraz mógł porównać osiągnięte cele treningowe i dzielić się swoimi sukcesami z innymi.

Face 4
Michał Wysocki

Jestem Michał Wysocki, doradca biznesowy z wieloletnim doświadczeniem w pracy z przedsiębiorstwami z różnych branż. Specjalizuję się w budowaniu i wdrażaniu strategii rozwoju, optymalizacji procesów operacyjnych oraz wspieraniu firm w osiąganiu ich kluczowych celów biznesowych. W Trio Advisory stawiamy na indywidualne podejście do każdego klienta, co pozwala nam tworzyć skuteczne i dostosowane do potrzeb rozwiązania. Wierzę, że dzięki naszej współpracy, przedsiębiorstwa mogą osiągać sukcesy na konkurencyjnym rynku, a ja z radością pomagam im w drodze do tych sukcesów

InformacjeMichał Wysocki

Jestem Michał Wysocki, doradca biznesowy z wieloletnim doświadczeniem w pracy z przedsiębiorstwami z różnych branż. Specjalizuję się w budowaniu i wdrażaniu strategii rozwoju, optymalizacji procesów operacyjnych oraz wspieraniu firm w osiąganiu ich kluczowych celów biznesowych. W Trio Advisory stawiamy na indywidualne podejście do każdego klienta, co pozwala nam tworzyć skuteczne i dostosowane do potrzeb rozwiązania. Wierzę, że dzięki naszej współpracy, przedsiębiorstwa mogą osiągać sukcesy na konkurencyjnym rynku, a ja z radością pomagam im w drodze do tych sukcesów