Budowanie zespołów w dynamicznie rozwijających się firmach
Zarządzanie zasobami ludzkimi

Budowanie zespołów w dynamicznie rozwijających się firmach

Dynamiczny rozwój każdej firmy zależy w dużej mierze od umiejętnego zarządzania zespołem pracowników. W początkowej fazie tworzenia się struktur w firmie ważną sprawą jest wybór kandydatów posiadających odpowiednie doświadczenie i wiedzę, ale również osobowość pozwalającą utożsamiać się z wartościami firmy. Dzięki temu zespół będzie mógł efektywnie wykonywać swoje obowiązki dla dobra przedsiębiorstwa oraz korzyści indywidualnych pracowników.

Według syntetycznej definicji, z którą często można spotkać się w literaturze przedmiotu, zrządzanie to proces polegający na organizowaniu pracy, motywowaniu, kierowaniu i wspieraniu zespołu ludzi w celu osiągania wybranych celów biznesowych. Skuteczne zarządzanie prowadzi do rozwoju firmy oraz zadowolenia pracowników.

Zarządzanie zespołem

Umiejętny team building, którego rezultatem jest zespół złożony z kompetentnych i godnych zaufania osób, pozwala odnieść sukces na rynku. Ważna jest zarówno organizacja pracy, jak zarządzanie przez menedżera o odpowiednich kwalifikacjach i predyspozycjach. Najlepiej, aby na czele zespołu stał charyzmatyczny szef odpowiadający za budowanie relacji w grupie.

Efektywne zarządzanie zespołem wymaga dostosowania stylu kierowania do indywidualnych potrzeb członków zespołu i specyfiki ich zadań. Niezbędne są elastyczność i zdolność do ciągłego uczenia się. Zarządzanie zespołem obejmuje monitorowanie i ocenę wyników pracy, co jest kluczowe dla identyfikacji obszarów do poprawy wydajności oraz organizacji pracy.

Komunikacja w firmie

Bardzo ważnym aspektem funkcjonowania każdego zespołu zadaniowego jest poprawna komunikacja w firmie. Oznacza to umiejętność jasnego i skutecznego przekazywania informacji w relacjach szefa z zespołem oraz między członkami zespołu. Dobry menedżer umie wyrazić swoje oczekiwania i cele oraz słuchać pracowników.

Menedżer powinien tworzyć atmosferę zaufania, dając członkom zespołu możliwość wyrażania swoich opinii i uczestniczenia w procesach decyzyjnych. Współpraca wymaga otwartej i jasnej komunikacji. Dzięki temu informacje będą przekazywane w sposób zrozumiały i dostępny dla wszystkich członków zespołu.

Zarządzanie konfliktem

Zespołowi musi przyświecać wspólny cel i odpowiedzialność z jego realizację. To buduje poczucie wspólnoty i mobilizuje do wspólnych działań. Bardzo ważną umiejętnością jest także efektywne zarządzanie konfliktami, które mogą występować w każdym zespole. Należy szybko identyfikować przyczyny konfliktów oraz szukać rozwiązań kompromisowych dla wszystkich stron.

Motywacja pracowników

Motywowanie zespołu to kolejna istotna umiejętność. Menedżer powinien potrafić stawiać ambitne cele, doceniać osiągnięcia oraz oferować wsparcie w trudnych chwilach. Tworzenie atmosfery w pracy, w której pracownicy czują się docenieni i wspierani sprzyja zwiększeniu zaangażowania, a przede wszystkim wpływa na chęć do działania.

Niezwykle istotne jest docenianie i nagradzanie pracowników za dobrze wykonaną pracę. Kto ma wrażenie, że jego praca jest niedoceniana, może szybko zmienić pracodawcę. Dlatego dobry szef powinien dawać im do zrozumienia, że pracownicy są mu potrzebni. Można to powiedzieć osobiście lub/i stosować nagrody. Do rozważenia jest podwyżka, zmiana nazwy stanowiska pracy czy zgoda na elastyczne godziny pracy lub pracę z domu.

Na każdego działają inne bodźce. Niekiedy wystarczą drobne gesty czy udogodnienia, aby pracownik poczuł się zmotywowany do pracy. Obok metod indywidualnego nagradzania pracowników z tytułu sprawnej realizacji postawionych zadań szef nie powinien zapominać o celebrowaniu sukcesów zespołu. Uznawanie wysiłków i osiągnięć wzmacnia więzi w zespole oraz buduje motywację do dalszej pracy, czego konsekwencją jest rozwój zespołu.

Organizacja pracy

Każdy zespół powinien funkcjonować według określonego planu działania. Jego brak może skutkować chaosem, który doprowadzi do opóźnień i niedotrzymania terminów. Kierownik zespołu powinien dysponować narzędziem do zarządzania projektami, które ułatwi monitorowanie postępu nad dziennymi zadaniami oraz całymi projektami.

Należy wyposażyć swój zespół nie tylko we wspólny program do zarządzania projektami, ale także narzędzia, które będą potrzebne konkretnym członkom zespołu. Do planowania można wykorzystać narzędzie, jakim jest wykres Gantta.

Delegowanie zadań

Skuteczne zarządzanie grupą wymaga umiejętności przekazywania obowiązków. Menedżerowie powinni znać mocne strony swoich pracowników i przypisywać im zadania zgodnie z ich umiejętnościami i kompetencjami. Delegowanie nie tylko odciąża menedżera, ale także daje pracownikom możliwość rozwoju i wykazania się w nowych obszarach.

Aby skutecznie delegować, menedżer powinien zdefiniować zadanie oraz wyjaśnić, na czym ono polega i jakie są terminy. Zadanie należy powierzyć pracownikowi, który ma odpowiednie umiejętności i doświadczenie. W każdej chwili menedżer powinien być dostępny, aby odpowiadać na pytania i udzielać wsparcia. Trzeba na bieżąco monitorować realizację zadania.

Przywództwo

Efektywne zarządzanie zespołem wymaga ciągłego rozwoju umiejętności przywódczych. Menedżerowie powinni inwestować w swój rozwój nie tylko przez stawianie sobie wyzwań, ale udział w programach rozwojowych czy szkoleniach. Osoba, która zarządza zespołem  powinna być zdecydowana, kreatywna, elastyczna i nastawiona na współpracę. Mieć umiejętności techniczne na takim poziome, aby doradzać i wspierać pracowników. Niezbędną cechą na stanowiskach kierowniczych jest umiejętność podejmowania trafnych i szybkich decyzji.

Face 4
Michał Wysocki

Jestem Michał Wysocki, doradca biznesowy z wieloletnim doświadczeniem w pracy z przedsiębiorstwami z różnych branż. Specjalizuję się w budowaniu i wdrażaniu strategii rozwoju, optymalizacji procesów operacyjnych oraz wspieraniu firm w osiąganiu ich kluczowych celów biznesowych. W Trio Advisory stawiamy na indywidualne podejście do każdego klienta, co pozwala nam tworzyć skuteczne i dostosowane do potrzeb rozwiązania. Wierzę, że dzięki naszej współpracy, przedsiębiorstwa mogą osiągać sukcesy na konkurencyjnym rynku, a ja z radością pomagam im w drodze do tych sukcesów

InformacjeMichał Wysocki

Jestem Michał Wysocki, doradca biznesowy z wieloletnim doświadczeniem w pracy z przedsiębiorstwami z różnych branż. Specjalizuję się w budowaniu i wdrażaniu strategii rozwoju, optymalizacji procesów operacyjnych oraz wspieraniu firm w osiąganiu ich kluczowych celów biznesowych. W Trio Advisory stawiamy na indywidualne podejście do każdego klienta, co pozwala nam tworzyć skuteczne i dostosowane do potrzeb rozwiązania. Wierzę, że dzięki naszej współpracy, przedsiębiorstwa mogą osiągać sukcesy na konkurencyjnym rynku, a ja z radością pomagam im w drodze do tych sukcesów