Budowanie zespołów w dynamicznie rozwijających się firmach
Strategia marketingowa

Jak zarządzać ryzykiem w małych firmach?

Ryzyko jest zawsze. Niezależnie od tego co robimy, zawsze będzie niebezpieczeństwo, że przedsiębiorstwo poniesie straty. Można zminimalizować to zagrożenie przez zarządzanie ryzykiem, które pozwala na podjęcie odpowiednich działań zwiększających prawdopodobieństwo sukcesu i zmniejszających możliwość porażki. By skutecznie zarządzać ryzykiem, należy opierać się na danych i statystykach. Dlatego trzeba stale monitorować sytuację branży, rynku oraz swojej firmy.

Według chyba najkrótszej definicji, ryzyko to prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia oraz jego skutków. W obliczu nieustannie zmieniającego się rynku zarządzanie ryzykiem staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy, mającym na celu zapewnienie jej stabilności i zrównoważonego rozwoju.

W każdym przedsięwzięciu istnieje możliwość wystąpienia zdarzeń pociągających za sobą skutki, które stanowią szansę na dodatkowe korzyści lub zagrożenie dla przedsięwzięcia. Coraz powszechniej przyjmuje się, że zarządzanie ryzykiem dotyczy tak pozytywnych, jak negatywnych aspektów ryzyka.

Strategie zarządzania

Zarządzanie ryzykiem jest ważną częścią zarządzania strategicznego każdej organizacji. Skuteczne zarządzanie pozwala na identyfikację czynników ryzyka, przewidywanie jego skutków oraz podjęcie optymalnych działań zwiększających prawdopodobieństwo sukcesu i zmniejszających możliwość porażki. Dobre zarządzanie przynosi bezpieczeństwo biznesowe zarówno w poszczególnych dziedzinach, jak i dla całej organizacji.

Celem identyfikacji ryzyka jest określenie stopnia niepewności, na jaką jest narażona organizacja. Przewidywanie wymaga szczegółowej wiedzy na temat własnych celów bieżących oraz strategicznych, swoich możliwości, zasobów i profilu działalności, a także prawnego, społecznego, politycznego i kulturowego środowiska, w jakim działa firma.

Na początku ważne jest zdefiniowanie rodzajów ryzyka, które są dla firmy największym zagrożeniem. Warto uszeregować je tak, by najpierw zająć się najgroźniejszymi, a ryzyka na akceptowalnym poziomie odrzucić lub przełożyć na później. Dopiero wprowadzenie takiego podziału pozwoli na zajęcie się rozwiązywaniem problemów i minimalizowaniem ryzyka w sposób systemowy.

Na podstawie danych i obserwacji potencjalnych zagrożeń należy opracować schemat usprawnienia, a następnie go stopniowo wprowadzać. Jest to proces ciągły i wymaga konsekwentnego doskonalenia metod. Efekty zmian obliczone są zwykle na dłuższą perspektywę czasową, dlatego nie będą widoczne od razu. Niewykluczone, że w przyszłości okaże się, że plan usprawnień nie jest właściwy lub sytuacja na rynku uległa zmianie, stąd konieczne są kolejne zmiany.

Analiza ryzyka

Analiza ryzyka spółki jest kluczowym elementem zarządzania przedsiębiorstwem. Umożliwia minimalizację negatywnych skutków nieprzewidzianych zdarzeń oraz identyfikację i ocenę potencjalnych zagrożeń, które mogą wpływać na działalność firmy. Analiza obejmuje zarówno ryzyka wewnętrzne, związane z działalnością operacyjną, jak i zewnętrzne, w tym na rynku, regulacje prawne czy wydarzenia gospodarcze.

Przeprowadzenie analizy ryzyka przynosi firmie wiele korzyści. Np. pozwala na skuteczniejsze zarządzanie zagrożeniami, co przekłada się na większą stabilność i bezpieczeństwo działalności. Regularne monitorowanie ryzyk oraz raportowanie wyników analizy ryzyka zwiększa świadomość potencjalnych zagrożeń u pracowników i kierownictwa.

Ocena ryzyka dostarcza informacji, które pomagają w podejmowaniu lepszych decyzji strategicznych, uwzględniających możliwości i zagrożenia. Jej celem jest minimalizacja strat finansowych wynikających z nieprzewidzianych zdarzeń oraz zwiększenie zaufania inwestorów, klientów i partnerów biznesowych do firmy.

Minimalizacja strat

Jedną ze skutecznych strategii minimalizacji ryzyka jest dywersyfikacja, czyli rozłożenie inwestycji na różne obszary. Szczególnie małe firmy mogą chronić się przed skutkami niektórych ryzyk przez odpowiednio dobrane polisy ubezpieczeniowe. Przedsiębiorstwa przyjmują różne narzędzia analizy ryzyka, których celem jest planowanie kryzysowe. Przygotowanie planów na wypadek różnych scenariuszy kryzysowych pozwala na szybką i skuteczną reakcję.

Każde przedsiębiorstwo ponosi ryzyko operacyjne oraz finansowe. Ryzyko operacyjne dotyczy charakteru przedsięwzięcia gospodarczego i wiąże się z niepewnością co do wielkości przychodów. Zgodnie z definicją stosowaną w zarządzaniu, ryzyko operacyjne oznacza możliwość powstania strat w wyniku zawodności wewnętrznych procesów, błędów technologicznych, niewłaściwych działań pracowników czy wpływu zdarzeń zewnętrznych, takich jak siła związków zawodowych.

Źródłem tego rodzaju ryzyka jest zagrożenie związane z działalnością konkurencji i pojawieniem się na rynku produktów substytucyjnych oraz siły przetargowej dostawców i odbiorców. Czynnikiem, który w sposób najbardziej bezpośredni wpływa na ponoszone ryzyko operacyjne jest wysokość kosztów stałych.

Z kolei ryzyko finansowe wiąże się ze zmiennym wskaźnikiem inflacji, wielkością stóp procentowych czy finansowaniem majątku przedsiębiorstwa. Np. zaciągnięcie kredytu na sfinansowanie działalności gospodarczej wiąże się z koniecznością zwrotu pożyczonego kapitału i zapłaty odsetek. W związku z tym firma korzystająca z kredytu ponosi zwiększone ryzyko z tytułu konieczności wypełnienia dodatkowych zobowiązań.

Funkcjonujący w przedsiębiorstwie system zarządzania ryzykiem powinien być monitorowany i dostosowywany do nowych wyzwań i ryzyk. Konieczne jest regularne sprawdzanie, jak efektywne są wprowadzone rozwiązania i co można zrobić lepiej. Z czasem pojawią się kolejne ryzykowne przedsięwzięcia, które mogą wywołać niepożądane konsekwencje, dlatego plan działania musi być systematycznie sprawdzany i usprawniany.

Face 4
Michał Wysocki

Jestem Michał Wysocki, doradca biznesowy z wieloletnim doświadczeniem w pracy z przedsiębiorstwami z różnych branż. Specjalizuję się w budowaniu i wdrażaniu strategii rozwoju, optymalizacji procesów operacyjnych oraz wspieraniu firm w osiąganiu ich kluczowych celów biznesowych. W Trio Advisory stawiamy na indywidualne podejście do każdego klienta, co pozwala nam tworzyć skuteczne i dostosowane do potrzeb rozwiązania. Wierzę, że dzięki naszej współpracy, przedsiębiorstwa mogą osiągać sukcesy na konkurencyjnym rynku, a ja z radością pomagam im w drodze do tych sukcesów

InformacjeMichał Wysocki

Jestem Michał Wysocki, doradca biznesowy z wieloletnim doświadczeniem w pracy z przedsiębiorstwami z różnych branż. Specjalizuję się w budowaniu i wdrażaniu strategii rozwoju, optymalizacji procesów operacyjnych oraz wspieraniu firm w osiąganiu ich kluczowych celów biznesowych. W Trio Advisory stawiamy na indywidualne podejście do każdego klienta, co pozwala nam tworzyć skuteczne i dostosowane do potrzeb rozwiązania. Wierzę, że dzięki naszej współpracy, przedsiębiorstwa mogą osiągać sukcesy na konkurencyjnym rynku, a ja z radością pomagam im w drodze do tych sukcesów